Santa Maria

Santa Maria

byla vyrobena v roce 1964 v Holandsku pro soukromé účely a brázdila  kanály celé Evropy. Nešťastnou náhodou došlo k výbuchu tlakové lahve plynu. Byl koupen pouze ocelový trup lodě s kormidlem a dovezena do ČR, zde přestavěna pro účely osobní lodní dopravy. Přijďte se projít po nádherné palubě z Teakového dřeva a využijte prostoru na špičce lodi k relaxaci.

Nejstarší funkční motor Scania Vabis


Jeho historie je trochu zahalena mlhou, ale rozhodně zaujme. Agregát švédské provenience Scania Vabis D7R40, kapalinou chlazený vznětový řadový šestiválec, opustil montážní linku v Södertälje v roce 1961. Vzhledem k jeho specifikaci asi nepřekvapí, že byl v nizozemském Beersu rovnou instalován k pohonu lodního šroubu. Ale další podrobnosti známy nejsou. Dnes lze s jistotou říci pouze to, že se jednalo o loď, která se plavila v oblasti Eisenmeeru na zdejších proslulých nekonečných kanálech a širokých řekách. Dokonce však i na mořské hladině při pobřeží Severního moře. A sloužila údajně velmi intenzivně. V Nizozemsku naposledy dvěma bratrům jako plovoucí rekreační bydliště.

Fénix povstal z popela
Motor podle zachované dokumentace absolvoval v roce 1984, ve třiadvacátém roce života, první (a zatím jedinou) generální opravu, spíše však pouhou jednoduchou repasi. Po ní se znovu vrátil na původní místo do služby v trupu zmíněné lodi. Tu však o několik let později postihla katastrofa. Mohutný výbuch plynu, který smetl palubu a vše, co na ní bylo. Na hladině zůstal pouze holý ocelový trup a jeho hnací ústrojí.To, co z lodi zbylo, koupil v roce 2003 Pavel Chrobok, nynější provozovatel malé lodní společnosti Adria Boats. Na plošinovém podvalníku za tahačem Scania (jak jinak!) jej převezl o téměř tisíc kilometrů dále do Prahy a spustil na hladinu české kultovní řeky Vltavy. Tady jako bájný Fénix loď povstala z popela, když její český majitel instaloval novou palubu a vestavěl zařízení lodě. Ta potom vyplula, aby celoročně vozila turisty v centru města s kotvištěm na levém břehu řeky u Mánesova mostu a jen pár stovek metrů od slavného mostu Karlova. Obnovení její krásy a provozuschopnosti si vyžádalo téměř čtyři měsíce intenzivní práce. Jejím výsledkem bylo sice jednoduché, ale pohodlně, elegantně a velmi příjemně působící prostředí. Jen motorem a hnacím ústrojím se pražský kapitán zabývat nemusel.